Doggies

Min hund är helt otrolig. Han lär sig så snabbt! Och inte nog med det, han lär mig en massa hela tiden. Varje promenad får jag lära mig något nytt, inte bara om honom eller hunduppfostran, utan även om mig själv. Jag märker på Nemo när han inte lyssnar på mig, och först då märker jag att jag själv är irriterad eller frustrerad.

När jag lugnar ner mig själv märker jag direkt hur han blir lydigare igen. Helt otroligt! Det är så kul när man hela tiden får lära sig nya saker, varje promenad blir liksom lärorik, och ännu roligare är det när man märker vilka framsteg vi gör tillsammans. Jag har tränat Nemo på att bli bättre att ta kontakt när vi möter andra hundar, och det märks verkligen skillnad.

Visste du att:
- när en hund gäspar eller slickar sig om nosen säger den att du ska coola ner dig? Samma sak gäller när hunden vänder bort huvudet.
- när en hund nosar på marken i närheten av en annan hund säger den att den är snäll?
- när en hund går en långsam cirkel emot dig känner den att du är arg på den, och visar sig underlägsen?
- när en hund juckar mot dig, lägger upp tassen på dig eller går före dig utan tillåtelse vill den dominera dig?


Gäspningar och slick om nosen är s.k. lugnande signaler hos hunden. Nemo gillar alltså inte att jag håller om honom sådär (vilket jag vanligtvis inte gör. Bara så ni vet.).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0