Vandraren

Vandrar gatorna i timmar här. (..) Fläktar den första svala vinden.
Ja det har blivit lite svalare. Hösten är på ingång. Regnigt och dant hare varit. Eller mest molnigt, nu ska vi inte överdriva här. Hittade en engelsk tjej på rummet igår, drog med henne på långpromenad och middag. Blev en sväng på South Beach.

Och idag har jag och Ida varit inne i Perth. Det är ungefär lika stort som Stockholm. Himla mysig stad! Lunchade också med söta Hanna som jag inte träffat sedan Costa Rica. Himla mysig tjej!

Hela kvällen har jag suttit framför datorn. Snart tre timmar. Jag blir ga'an (galen)! Inget internet på rummet så jag sitter på ett café. Himla mysigt, visserligen. ;) men jag hatar att sitta vid datorn. Mycket som måste fixas, men som aldrig blir klart för att jag inte har nån sladd eller nån annan liten detalj med mig. Och seeeg uppkoppling. Gaaaah!!

MEN nu börjar det hux flux hända grejer här! Jag börjar jobba på måndag. Inte i Perth dock. Mohaha! 😃

Down Under

Okej, Australien it is! Landade i detta fina land i onsdags eftermiddag. Förutom en skrikande bebis på planet gick det hela smärtfritt. Planet försvann inte, trots att jag åkte med Malaysia Airlines.

Att ta sig från flygplatsen till fremantle utanför Perth var desto krångligare. Ingen info, ingen koll. Tjena Lena. Men lyckades hitta en buss som tog mig till en annan buss som släppte mig i närheten av tågstation som jag inte kunde hitta. När jag väl hittat den kunde jag inte betala med varken stora sedlar elr svenskt bankkort. Men det visade sig att bussbiljetten funkade. Tack o lov.

Tåg en station, byte. Väl framme i fremantle väntade Ida med öppna armar. Hon skulle skjutsa den sista kilometern till mitt hostel men alla vägar runtomkring var avstängda pga ett cykellopp. Så vi fick parkera vid station och promenera istället.

Dagen efter tog jag en promenix till gulliga bathers beach i fremantle:

Därefter skulle Ida hämta mig på station för strandsightseeing. Jag gick fel och Idas bil ville inte starta. Hoppsan Kerstin! Vi kom iväg till slut o cruisade runt.

Cottesloe:

Fantastiskt fint! Vi åkte vidare längs kusten men här dog batteriet.

Fredag och lördag bjöd på Fremantle Market. Massa godsaker och massa skräp.

Fredagskvällen spenderades på hostlet (vad heter hostel i bestämd form?). Blev att lära känna mina tyska roomies, varav en fyllde år, samt lite annat random folk. Lite vin och lite spel.

Igår vare sämre väder med fortfarande varmt. Vi köpte sushi och frukt och satte oss på piren.

Gott!

Vi vandrade runt på marknaden, satte oss i parken och lyssnade på livemusik, tog en kopp te/kaffe på en uteservering.

Sen åkte vi hem till Ida, som för tillfället bor med pojkvännen hos pojkvännens bror med fru och barn. Supermysig villa! Tyvärr började det regna, kom en störtskur lagom till att vi skulle handla mat.

Enda bilden jag lyckades knäppa. Klassisk australiensisk barbecue. Tiptop!

Idag äre dags att fixa alla tråkiga papper, bank, skattenummer, telefon osv. Haha telefonen är låst till telenor. För att låsa upp den behöver jag aktivera simkortet. För att aktivera simkortet måste jag ha låst upp telefonen. Det går bra nu!

Phi Phi part II

Tisdagsmorgonen ringde klockan alldeles för tidigt! 06.32, efter en inte alltför smickrande skönhetssömn, släpade vi oss upp. Dykdags!

Vi såg både sköldpaddor och leopardhajar!! Så jäkla coolt!!

På färjan hem åt jag vattenmelon och nudelsoppa. De visade pirates of the carribean 2. Det va mys. Sa hejdå till alla på EBS och till Thailand.

Dags för Australien!

Phi Phi part I

Måndag morgon 07.20 hoppade jag in i minbussen mot hamnen och vidare på färjan till Koh Phi Phi. Koh betyder ö om ni ville veta. Var lite förvånande att minibussen kom så tidigt. Den skulle hämta mig 7.00-7.15. Bara fem minuter sen! Annars håller de ju på den där akademiska kvarten i Thailandet. Sabai sabai, det betyder ungefär hakuna matata. Ingen stress här inte. Men sånt passar ju mig ganska bra.

Phi Phi är den där fantastiska ön knappt två timmar utanför Phuket utan motortrafik. Gatorna är små och känns medeltida med sin kullersten. Så när jag såg lyftkranar och sandhögar mitt på ön blev jag lite ledsen. De ska tydligen bygga ett stort KÖPCENTER där. Hemska tanke. Det kommer förstöra hela atmosfären. Hoppas jag har fel.

Mötte upp Angelica och Ullis, som jag inte träffat sen 2012. De jobbar här på Sthlm Syndrome. Jag hängde på Julia, Angelicas roomie, till poolen med helt ok utsikt.

På kvällen käkade vi såklart grillbuffé på mitt favoritställe, Matt's Joint. Vi bodde för övrigt precis ovanför. Sedan tog Angelica med mig på barrunda.

Hon blev uppdragen på scen och fick sjunga. Jag ska inte lägga upp den filmen här dock. Men hon fick mycket beröm efteråt! Haha de frågade om jag också kunde komma upp till låt nummer två. Det hade nog inte blivit lika populärt. Gjorde det en gång på Rock City i Patong, men jag tror och hoppas att jag inte hördes.

En GALET KUL KVÄLL! Innehöll det mesta en kväll bör göra. Beerpong, body shots, thaiboxning, strandhäng, nattaglass och en himla massa roliga människor! Har fortfarande ont i nacken efter allt headbangande, men det är smällar man får ta.

Nu bråkar internet med mig så ni får den spännande fortsättningen senare! ;)

Dagen i bilder

Vi började på Karon Beach. Soligt, sandigt och småblåsigt. Härligt att bada, men vi blev rastlösa efter ett tag. Drog till skolan och hängde vid poolen med en massa frukt. Hann med en shoppingtur innan Nathalie drog tillbaks till Bangkok.

Jag fick den stora äran att vara moppe-vakt denna helg. Så den sena eftermiddagen spenderades med att cruisa runt. Tog med Nikon-kompisen och knäppte ett par bilder. Har saknat moppen!

Kalasdag!

Nathalie kör tre månader som utbytesstudent i Bangkok, som sjuksköterska. Så hon tog flyget ner till Phuket över helgen och hängde med mig.

Jag satt i loungen och väntade på henne. Den gamla nattvakten pratade lika bra engelska som vanligt, det vill säga ingen. Men go o gla det är han alltid. Jag fick också sällskap av tre andra små kompisar. Den minsta hamnade på bild:

Sen kom Nathalie och vi förade lite på rummet före Bangla. Men nån kamera till Bangla road, det vågar jag inte ta med.

Lördagen bjöd först på en liten shoppingtur på den nya marknaden runt hörnet. Sen åkte vi på födelsedagskalas!

Det var Kajsa och Stine på EBS Callcenter som tillsammans fyllde 50 år.

Vi var på en liten strand som heter Iguana Beach. Jag har aldrig varit där förut. Supermys!

Det blev mycket sol, bad och trevligt sällskap.

Vi stannade till kanske 22-23-tiden nån gång. Det började regna så jag och Nathalie hängde på stranden och blev dyngsura. Men allt är ju varmt och skönt här. 😃

De är val idag i Thailand. Det betyder ingen alkoholförsäljning för då kommer inte thaiarna orka rösta. De har ju sina alkoholförbud då och då. Så hela Bangla var stängt igår kväll. Vi åkte hemåt och tog en massage istället. Ultrabra dag!

I'm back, bitches!

Hellu!

Ger mig ut på nya äventyr och tänkte ta upp denna kära gamla blogg. Mest för egen del egentligen, det är kul att titta tillbaka på sina gamla minnen. Men för all del, är ni intresserade av vad jag hittar på, ENJOY!

Utsikt från Aleksi och Gavin. De bor i en lägenhet precis ovanför min gamla.

Kom till Phuket igår kväll, Patong närmare bestämt. Där jag bodde i drygt åtta månader. Det är same same, but different här. Vissa nyheter men det är ändå hemma. Här trivs jag bra. Bor på EBS där jag jobbade.

Hann med en efterlängtad massage och en sväng på den nya markaden här runt hörnet igår kväll innan knoppning.

Idag började dagen vid poolen i solen. Hänkade EBS-gänget till stranden för lite flair efter lunch. Då kom molnen förbi och sa hej också.

Så jag promenerade längs stranden till gymmet. Bänkade 40 pannor BOOM! Med schysst utsikt på köpet.

Efter träning kan det ju va gött med lite ny energi. Vad blir då bättre än vattenmelon på promenaden tillbaka? Och ett kycklingspett, behövs ju lite protein för att bygga muckler. Såna där som jag vill ha.

Tillbaks på skolan vare drinktävling där jag fick vara gästdomare. Inga bilder därifrån, men deras drinkpresentationer bjöd på både skådespel, roliga historier och dans. Det var Casanova, Ladyboys och imitationer av lärarna, bland annat.

Så blev det otroligt mycket sushi till middag med Aleksi och Gavin. Nu sitter jag på rummet och funderar på att gå till festen i baren två trappor ned. Kanske kan vara kul att lära känna eleverna? Eller så trycker jag en rulle på rummet i väntan på Nathalie. Hon kommer från Bangkok om cirkus tre timmar. Klockan är ju nio på kvällen här. Tidsskillnad, ni vet.