PT?

Jahopp. Nu börjar jag snart klättra på väggarna. Jag har gymmat, promenerat, handlat, städat, tvättat, duschat.. Till och med målat naglarna! Vad gör man när alla andra jobbar eller söker jobb? Jag börjar bli sjukt rastlös här. Men nu har jag bokat flyg till Rockhampton uppe i Queensland. Åker dit på tisdag. Då blir det att bo hos en familj och ta hand om deras djur. I värmen, tack o lov! Är alldeles för kallt här.
 
Om man vill ansöka om ett andra års visum i Australien, behöver inte vara direkt efter det första, så måste man ha jobbat 88 dagar på farm. Så jag tänkte att det är ju gött att ha möjligheten. Lika bra att få det överstökat då.
 
 
 
Nu kommer ett nördigt inlägg, som antagligen ingen bryr sig om förutom jag och kanske nån annan träningsintresserad idiot där ute. Men jag MÅSTE skriva av mig.
 
När jag signade upp på gymmet ingick en gratis PT-timme. Värt! tänkte jag. Utnyttjade denna timme igår. Eller ja, 35 minuter av den i alla fall. 
 
Jag började berätta att jag är nöjd med mitt träningsprogram, det är bara lite teknikproblem jag vill ha hjälp med. Jag sa att jag mestadels kör basövningar som knäböj, marklyft och sånt. Hans fråga:
- Jaha, så du behöver mer variation?
Där förlorade han min respekt. Jag vet inte mycket om styrketräning men jag har lärt mig tillräckligt av mina PT's från SATS och läst artiklar, bloggar och lyssnat på podcasts att jag ändå har en liten susning om hur ett bra träningsupplägg bör se ut.
 
Jag trodde folk inom styrketräningsvärlden var ense om att basövingarna är fantastiska och att man oftast inte behöver gå in på varje liten muskel och isoleringsträna den. Att stå och nöta maskiner och träna bicepscurls trodde jag hörde till det förgångna, i alla fall inom PT-världen. Men icke. Vidare berättade jag att jag vill ha hjälp att aktivera rumpmusklerna under mina knäböj, då mina vader tar över alldeles för mycket.
 
Han visade mig då sin favoritövning för att aktivera glutesen. Utfall och dra upp knät framför kroppen. I smithmaskinen, självklart. Han sa att jag inte skulle röra mig fram och tillbaka, utan hålla kvar fötterna på samma ställe.
 
Jag sa att jag lutar mig ju framåt då, och bakåt när jag kommer upp. Det blir inte rätt rörelse och det känns onaturligt. Haha, han sa då: 
- Du måste anpassa dig efter maskinen, den kan ju inte anpassa sig efter dig.
Då gick jag nästan. Men svensk som jag är höll jag käften och tittade bara frågande på honom. Jag sa att det jag ville ha hjälp med var ju knäböj. Eftersom squatracken var upptagen föreslog han att vi skulle köra benpressen istället. Men det är ju knäböj jag vill ha hjälp med? Jag hämtade en pinne och försökte visa vad jag menade. Jag frågade om han kan hjälpa mig hitta var jag är stel eller orörlig, eftersom jag tror att det beror på något sånt.
 
Han tyckte att jag skulle hålla ett bredare grepp och guppa rumpan upp och ned i bottenläget. Sedan tyckte han också att jag skulle dra bak armbågarna och luta mig lite mer framåt när jag går ned. Annars kan man tappa stången, förklarade han. Jag frågade hur han menade nu.
- Ja, det är ju tyngdlagen. Tro mig, jag har sett folk tappa stången när de har tunga vikter.
- Så om jag pressar fram armbågarna för att försöka hålla mig upprätt kommer jag att tappa stången? Jag håller ju i stången och pressar den mot axlarna?
- Du kan lyssna på mig och minska skador, eller så lyssnar du inte på mig. Det är upp till dig. Men jag har tränat såhär i tolv år.
 
Tror det är dags för killen att uppdatera sig lite. Kanske är det jag som är så bortskämd med bra PT's, men det är skrämmande med såna där inkompetenta idioter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0